MOSKOVA'DA TARİHİ AÇILIŞ: DÜNYANIN İLK TAM KAPSAMLI OYUN VE ANİMASYON MERKEZİ TÜRK OYUN STÜDYOLARI İÇİN YENİ BİR FIRSAT OLACAK
Dünyanın ilk tam kapsamlı oyun ve animasyon merkezine yolculuk başladı. Pek çok bölgeden üreticinin iş birliği yapma olanağı bulacağı yeni platform, geleneksel Batı yayıncılık kanallarına güçlü bir alternatif sunuyor.
Dünyanın ilk tam kapsamlı oyun ve animasyon geliştirme merkezi 28 Kasım'da Moskova'da
açıldı ve Çin, Hindistan, Orta Doğu, Latin Amerika ve BDT ülkeleri dahil 20'den fazla ülkeden
sektör temsilcilerini bir araya getirdi. Tesis, bağımsız geliştiricilerden büyük uluslararası
oyunculara kadar çeşitli stüdyoları aynı noktada buluşturarak, küresel pazara giriş için
kapsamlı bir altyapı ve destek sunuyor.
Konsept aşamasından uluslararası pazara sunmaya kadar uçtan uca destek sunan dünyanın
ilk tam kapsamlı oyun ve animasyon geliştirme tesisi olan Moscow Game Hub, Moskova
Uluslararası Oyun Haftası (Moscow International Game Week) sırasında tanıtıldı. Tesis,
yerleşik şirketlere hareket yakalama (motion capture) stüdyoları, seslendirme ve film müziği
prodüksiyonu için ses kayıt tesisleri, sinema salonları, konferans merkezleri ve sergi alanları
dahil olmak üzere kapsamlı bir üretim altyapısı sunuyor.
Türk oyun stüdyoları uluslararası pazarlara yeni bir erişim kanalına kavuşuyor Türk şirketler ikamet statüsü için başvuruda bulunabiliyor. İkamet edenler, öncelikli kira avantajı ve Rusya pazarına doğrudan erişim imkânından yararlanıyor. Yaklaşık 88 milyon kişinin aktif olarak video oyunu oynadığı Rusya oyun pazarı, dünyadaki en yüksek oyun etkileşim oranlarından birini gösteriyor ve Ruslar, oyun içeriklerine yıllık 4,5 milyar dolar harcıyor. Sektör tahminlerine göre, oyun geliştirme maliyetleri ABD’ye göre yaklaşık 3 kat ve Kıbrıs’a göre 1,5 kat daha düşük seviyede bulunuyor.
Üretim avantajlarının ötesinde, Moskova konumu, gelişmiş metro sistemleri, kapsamlı sağlık
altyapısı, yüksek güvenlik standartları ve canlı kültürel olanakları ile dünyanın en yeşil mega
şehirlerinden birinde istikrarlı bir operasyon üssü sunuyor. Türk stüdyoları için bu merkez,
Vision 2030 girişimlerini ve ekonomik çeşitlilik hedeflerini tamamlayarak bölgesel genişleme
stratejileri için altyapı sağlıyor. Platform, Orta Doğu ve Türk şirketlerinin kültürel açıdan
çeşitlilik içeren oyun içeriği ile MENA pazarlarını BDT bölgesiyle birleştirerek bölgesel
anlatıları temsil eden fikri mülkiyet hakları geliştirilmesini mümkün kılıyor.
Açılışa Çin, Hindistan, Pakistan, Endonezya, BAE, Suudi Arabistan, Kazakistan, Özbekistan,
Sırbistan, Arjantin, Şili ve diğer ülkelerden oyun stüdyoları ve derneklerinin temsilcileri katıldı.
Uluslararası katılımcılar, aynı platformda geliştirme, üretim ve küresel dağıtımı bir araya
getiren benzersiz formatı vurguladılar. BAE, Katar, Mısır ve diğer Orta Doğu pazarlarından
temsilciler açılışta yer alarak, bölgesel ekonomik çeşitlendirme stratejileri ve interaktif
eğlenceye yönelik artan yatırımlarla uyumlu fırsatları keşfettiler.
Bağımsız stüdyolardan büyük sektör oyuncularına kadar 40'tan fazla şirket şimdiden bu
merkeze katıldı. Yeni mekân, geliştiriciler için bir cazibe merkezi olmayı hedefliyor ve en son
teknolojiye sahip ekipmanlara, profesyonel bir topluluğa ve uluslararası tanıtım fırsatlarına
erişim sağlıyor.
Moskova oyun üreticilerinin yeni merkezi oluyor
Açılışı yapılan bu merkez, portföy çeşitlendirme ve alternatif pazar erişimi için kullanıcılara
yeni bir potansiyel sunuyor. Tesis, interaktif eğlence alanındaki bölgesel yatırım stratejilerini
tamamlayan ortak geliştirme fırsatları, teknik iş birliği ve dağıtım kanalları sağlıyor. Orta Doğu
şirketleri, kendi pazarlarında geliştirme merkezlerini sürdürürken Moskova'nın altyapısından
yararlanabilecek ve hem BDT hem de MENA kitlelerine hizmet veren bölgeler arası
ortaklıklar kurabilecekler.
Projeyi yöneten ajansın başkanı Gulnara Agamova; “Oyun endüstrisini geliştirmek Moskova
Yaratıcı Endüstriler Ajansı için önemli bir önceliktir ve Orta Doğu, önemli yatırım kapasitesi ve
içerik geliştirme hedefleri olan stratejik bir ortaktır” dedi. Agamova sözlerini şöyle sürdürdü:
“Sistemik bir yaklaşım benimsiyoruz. Önce Video Game Factory hızlandırıcısını oluşturduk,
şimdi de uluslararası ortaklıklar için Moskova Oyun Merkezi’ni açıyoruz. Orta Doğu ve Türk
stüdyolarının küresel kitleler için kültürel açıdan özgün içerikler geliştirirken BDT dağıtım
ağlarına erişmelerini desteklemek için ikamet programları oluşturduk. Konsept aşamasından
uluslararası pazara sunulmasına kadar tüm oyun geliştirme döngüsü artık Moskova'da
yoğunlaşıyor ve burası Orta Doğu şirketlerinin Batı'nın hâkim olduğu geleneksel yayıncılık
kanalları dışındaki pazarlara ulaşabilecekleri bir platform oluşturuyor.
Küresel oyun dünyası Moskova’da buluşuyor
27-30 Kasım tarihleri arasında düzenlenen Moskova Uluslararası Oyun Haftası, 20'den fazla
ülkeden önde gelen oyun şirketlerini, geliştiricileri ve uzmanları bir araya getiriyor. İş programında Çin, Hindistan, Endonezya, Orta Doğu, Latin Amerika ve BDT ülkelerinden katılımcıların yer aldığı oturumlar düzenleniyor ve yeni uluslararası ortaklıklar ve ittifaklar kurulmasına odaklanılıyor.
Orta Doğu oyun endüstrisinin liderleri etkinlik haftasının programına aktif olarak katıldı.
Birleşik Arap Emirlikleri’nden (BAE) Rumbling Games Studio'nun Oyun Direktörü ve
Kurucusu Ahmed Fouad ile yine aynı ülkeden Blackburne Games’in CTO'su ve Kurucu
Ortağı Mustafa Yaya, uluslararası ortaklıklar ve pazar genişlemesi konulu oturumlara katıldı.
Mısır'daki Saudisoft.Co şirketinden Wael Elemam ise bölgesel iş birliği konulu tartışmalara
katkıda bulundu. Bu katılımlar, Orta Doğulu üreticilerin geleneksel Batı yayıncılık yolları
dışında BDT pazarlarında varlık göstermeye yönelik ilgisindeki artışı yansıtıyor.
İlk Moskova Uluslararası Oyun Haftası, Moskova Yaratıcı Endüstriler Ajansı ve şehrin Kültür
Departmanı tarafından düzenleniyor. Etkinlik, Rus oyun geliştiriciliğini ve Moskova'nın oyun
endüstrisi altyapısını sergilemeyi amaçlarken, Asya, Orta Doğu ve ötesindeki alternatif oyun
endüstrisi merkezlerini temsil eden yeni uluslararası ittifaklar ve ortaklıklar için bir platform
oluşturmayı hedefliyor.
Platform, BDT ülkelerinden geliştiriciler, yayıncılar ve dağıtımcılarla bağlantıları kolaylaştırarak, geleneksel Batı yayıncılık kanallarının ötesinde pazara alternatif yollar sunuyor.







FACEBOOK YORUMLAR