DUOMO DI MILANO
ANDREA BOCELLI, çok sevilen bir sanatçı.
Ave Maria gibi ilahi formunda, genelde birlikte icra edilen, Panis Angelicus ile başladı.
“Melek, fakir adama ekmek verir. Gökten, ekmek koyar ve bütün insanlık, ekmek yapar.”
Mekân, İtalya, Milano’da yer alan Gotik mimari tarzı ile 600 yılı aşkın süredir, dünyanın sayılı Katedrallerinden. Roma'daki Aziz Petrus Bazilikası, Londra'daki Aziz Paulus ve Sevilla katedrallerinden sonra Avrupa'nın dördüncü büyük katedrali. DUOMO. Buradan seslendi, Bocelli.
Sadece mimarisi bile görkem taşıyor. Dile kolay, içinde 3.400 heykel, 700 figür ve 135 gargoyle, bulunmakta. Gargoyle, nedir? Sorusuna kısa cevap : “Aslen Fransızca bir kelime olan Gargoyle (Fransızca: Gargouille), bir tür gotik mimari öğedir. Asıl amaçları oluklarda biriken suyu tahliye etmek olan heykelciklerdir.”

İlk eser taktimi, Bergamo Brescia görüntüsü ile açıldı. Neden? Çünkü hem komin bir yaşam hem de sanayi yeri olan Brescia, İtalya’nın kuzeyinde Lombardiya bölgesi, bu salgında en çok etkilenen bölge. Ve Brescia da, Milano’ dan sonra en önemli sanayi bölgesi ve o da Lombardiya, bölgesinde.
Onlar kutsanıp, dualar ile iyi dilekler sunulduktan sonra ise artık hemen hemen herkesin bildiği Ave Maria eserine geçildi. Çok opera, tiyatro, gösteri izledim. İş icabı, Sevgili Hayati Asılyazıcı Hocam ile birlikte, yerli ve uluslararası olmak üzere birçok etkinlikte bulundum.
Ancak bu akşam ki kadar, kıymetli, özenli bir konser ve sunum izlemedim.
Bu bir açık davetti.
Kimsenin göremediğini, görmeyen uzuvları ile bize sunan ve adeta gören gözleriniz ile görmez, yağmaladığınız; sanat, sağlık ve yok saydığınız her şey için bir –görebilme-çağrısıydı.
Eğer görebiliyorsanız, bunu iyi değerlendirin! Gördüğünüz, hissettiğiniz, yaşam; algınızda sezginizin bütünselliğinde, pekişsin… Der, gibi.
MÜZİĞİN EVRENSEL TAŞIYICILIĞI
Rahmetli dostum ki kendisi Mustafa Kemal Atatürk’ü, çocukluğunda Akaretler semtinde tanımıştı. Aile dostlarıydı. Aslen Hristiyan kökenliydi. Işıklarda uyusun Bay, Nikolay Dimitriyef.
Sohbet ediyorduk, yıllar yıllar evvel. Seyahat etmek, gitmek, görmek, anlamak üzerine.
Bana dedi ki: Hayal et! Hayal bedava. İstediğin anda, istediğin yerdesin. Ama şu hayatta belki en mühimi gemi yolculuğu. İmkân olursa, bunu tavsiye edebilirim. Başkası çokta önemli değil.
Yıllar geçip, hayal kurmayı unutturan sistem büyüyünce yine de imdadımıza teknoloji geliyor ve ona kocaman bir orkestra, müzik eşlik ediyor.
Düşünün, bu vesile ile dünya sanatçısı Andrea Bocelli, evlerimizde.
Üçüncü yorumu Domine deus, Gioacchino Rossini’nin(1792-1868) eseridir. Sevil Berberi desem, hiç opera bilmeyene bile aşinadır.
İşte o yorum esnasında bizler, dünyanın tüm vatandaşları ki Youtube üzerinden yayının başlamasına,17 dk varken sayı, 240.351 sadece 1 dk kala ( geçen süreç iki dakika da, on bin artarak ) 996.132 kişi ve bağlandığında ise 1.340.088 kişiydi.
Bu güzel bir virüs…
Dünyanın, buna ihtiyacı var.
Bu insanlar hep birlikte din, dil, ırk gözetmeksizin dua ettik aslında. Müzik ile. Sevgimiz ile. İnsanlığımız ile…
Ve asırlık Katedralin, dışarı kapısı açıldı. O görmeyen gözler, kimse olmadan mikrofona doğru yürüdü. Her yer sessizdi.
Dünya sessizdi.
İTALYA’DAN DÜNYAYA…
Kapı açıldı.
Yalnız değilsiniz, dedi.
İngiliz Şair, John Newton’un(1725-1807), 1799 yılında yazdığı, AMAZING GRACE yorumu ve ilk görüntü Fransa/Paris’di. Ardından London ve New York geldi.
Dünya kutsanmak ve arınmak için müzikte buluştu.
Tadı damağımızda kalan, dinginlik ve huzur içinde tüm dünyamız, yaşayan her varlık için. Ümit!
AMAZING GRACE
Hayran eden merhamet!
Hayran eden merhamet!
Ne tatlı ses
Benim gibi bir günahkârı kurtardı !
Önce kaybolmuştum, ama şimdi kendimi buldum
Kördüm, ama şimdi görüyorum.
Merhamettir bana Tanrı’dan korkmayı öğretti
Ve merhamet, korkularıma çare buldu
Ne kadar değerli bana geldi bu merhamet
İnandığım andan beri.
Ne kadar çok tehlikeler ve tuzaklardan
geçtim
Ama bu merhamet beni bu ana kadar korudu
Ve merhamet beni eve götürür.
Ve on bin sene burda olduğumuz zaman
Güneş kadar parlarken
Daha az günümüz yok başlangıcımızdan
Tanrı’mıza dua etmek için.
EMEL SEÇEN, 12 Nisan 2020 İstanbul
FACEBOOK YORUMLAR